Skoda Rapid identyczna jak Seat Toledo i…Octavia

Skoda Rapid

Przestaje mi się podobać to, w jaki sposób grupa Volkswagen wykorzystuje swoją dominację na rynku. Kolejne ,,nowe” auta, które trafią do sprzedaży będą jednakowe i nienowoczesne.

Skoda Rapid

Skoda Rapid to Seat Toledo

Seat Toledo to Skoda Rapid

Nowa Skoda Rapid ,,zadebiutuje” we wrześniu na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Tam zobaczymy także Seata Toledo. Marny to debiut, skoro już pokazany w Genewie ,,koncept” był dokładnie tym samym samochodem.

Rzeczona nowość to auto na przedłużonej płycie od Polo, które ma plasować się pomiędzy Fabią a Octavią. W gamie zastąpi wysłużony pomnik dobrych czasów Skody, czyli Octavię pierwszej generacji (Tour).

Skoda Rapid zamiast Octavii Tour

Samochód ma prawie takie same wymiary jak pierwsza Octavia, za to z wyglądu przypomina drugą. Jest wręcz identyczny, ale jak zapewnia Skoda: ,,zaprojektowany został według nowych standardów stylistycznych producenta”. Co jest tym nowym standardem stylistycznym? Poprowadzenie wyraźniejszej kreski na boku nadwozia?

To tak niesprawiedliwe, że inne marki dwoją się i troją, by projektować nowe samochody, innowacyjne technicznie i wizualnie, a Skoda po raz kolejny sprzedaje starą rzecz w nowym opakowaniu i niemal na pewno odniesie sukces.

Skoda wykorzystuje rynkową hegemonię, a klienci jej ufają

Po wprowadzeniu trzech identycznych aut miejskich (Citigo, UP! i Mii) można było spodziewać się, że Volkswagen pójdzie dalej tym samym torem. Z jakichś dziwnych powodów ludzie kupują wciąż Octavie, jakby naprawdę nie było wyboru. Po co jednak wprowadzać do kompletu takie same Toledo? To nie czasy, kiedy prestiżem jest kupić sobie Fiata 125 zamiast 125p (choć te auta akurat czymś się różniły, a Toledo i Rapid będą identyczne). Btw. Seat wydaje się ostatnio piątym kołem u wozu Volkswagena. Wydaje się, że dostaje tylko okruchy z pańskiego stołu.

Po co jest Skoda Rapid?

Moim zdaniem mechanizm jest prosty. Skoda Octavia w ostatnich latach podrożała strasznie. Ludzie przestaną w końcu pamiętać, że pierwsze Octavie kupowano, bo były przyzwoitymi niedrogimi autami! Teraz są drogie, a w tej kategorii zwykła przyzwoitość nie wystarczy. Może więc po prostu obniżyć ceny? Nie, to byłoby zbyt niekorzystne. Lepiej zaproponować nowe, tańsze auto, tak naprawdę bazujące na dokładnie tej samej, starej technologii.

A kiedyś tak dopingowałem Skodę, gdy do sprzedaży w Polsce wchodziły pierwsze Fabie i Octavie. Myślałem, że zmieni nasz rynek motoryzacyjny. Zmienia, ale niestety na gorsze. Jestem rozczarowany.

2 myśli na temat “Skoda Rapid identyczna jak Seat Toledo i…Octavia”

  1. Czytając Pana artykuł doszedłem do wniosku, że jest to rezultat braku zrozumienia strategii Volkswagen Group z czym bardzo często spotykam się w naszym kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.